Terug naar het overzicht

Vragen en antwoorden rond digitale reclamezuilen binnenstad

Winkelstraat in de binnenstad van Gouda.

De afgelopen tijd zijn er veel vragen gesteld over de digitale reclamezuilen in de binnenstad. Op dit moment zijn er 3 officiële meldingen over de reclamezuilen binnengekomen. De gemeente is op de hoogte van de situatie. De Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH) voert op dit moment een onderzoek uit naar het geluid van de reclamezuilen.

Onderzoek naar het geluid

De gemeente laat onderzoek doen naar het geluidsvolume van de reclamezuilen in de binnenstad. De Omgevingsdienst Midden-Holland (ODMH) voert het zogenoemde geluidshinderonderzoek uit. Het onderzoek is vorig jaar aangekondigd en wordt bewust in de zomer uitgevoerd. De warme dagen worden meegenomen in de metingen om een goed beeld te hebben. We verwachten de resultaten van het onderzoek binnenkort. Op basis van de uitkomsten gaat de gemeente in gesprek met ClearChannel, de eigenaar van de reclamezuilen.

’s Nachts stand-by

De reclamezuilen in de binnenstad staan overdag en ’s nachts aan. In de nachtelijke uren wordt het licht van de zuilen automatisch gedimd. Vanaf 1 augustus zet ClearChannel de reclamezuilen ’s nachts tussen 0.00 en 5.00 uur uit om tegemoet te komen aan de meldingen.

Reclame in de openbare ruimte

De gemeente biedt de ruimte voor reclame in de openbare ruimte. Voorwerpen in de openbare ruimte, zoals deze reclamezuilen, vallen niet onder de milieu wet- en regelgeving. Omdat de reclamezuilen niet onder de milieu wet- en regelgeving vallen, is er geen vastgestelde geluidsnorm. Toch laat de gemeente een onderzoek uitvoeren naar het geluid. We willen graag weten wat het volume van de zuilen is dat als overlast wordt ervaren en hoe dit zich verhoudt tot de gestelde kaders. De resultaten bespreken we met ClearChannel.

Keuze voor deze reclamezuilen

Nadat het contract met de vorige reclame-ondernemer na ongeveer 30 jaar afliep, is de gemeente op zoek gegaan naar een andere aanbieder. De gemeente heeft de inschrijvingen aan de hand van verschillende voorwaarden beoordeeld. Op basis van beste prijs-kwaliteitverhouding koos de gemeente voor ClearChannel met dit type reclamezuil.

Verder dekt deze opdracht ook de kosten voor het plaatsen en onderhouden van bushaltehokjes (zogenoemde ABRI’s) en 5 extra Automatische Externe Defibrillators, zogenoemde AED’s. Bij dringende oproepen of dreigingen tonen de digitale borden waarschuwingsberichten van Amber Alert in plaats van reclame.

Foto: Astrid den Haan