Eerste inschrijving vanuit het buitenland
U kunt zich inschrijven als u legaal in Nederland bent. Op deze pagina leggen we uit aan welke voorwaarden u moet voldoen en hoe u de inschrijving regelt.
U moet in ieder geval aan 1 van deze voorwaarden voldoen:
- U heeft de Nederlandse nationaliteit.
- U heeft de nationaliteit van een ander land uit de Europese Unie.
- U heeft een geldige verblijfsvergunning.
- U mag de beslissing op uw aanvraag om een verblijfsvergunning in Nederland afwachten.
Heeft u nog geen verblijfsvergunning? Neem dan contact op met de Immigratie- en naturalisatiedienst (IND).
Voor een 1e inschrijving vanuit het buitenland moet u een afspraak bij de gemeente maken. Bel hiervoor naar telefoonnummer 14 0182.
Op de pagina Aanmelding Oekraïense vluchteling kunt u een Oekraïense vluchteling bij de gemeente aanmelden. Na de aanmelding sturen wij u een e-mail over de inschrijving van de vluchtelingen in de basisregistratie personen (BRP).
Als u vluchteling bent en in de noodopvang de Molenwiek woont, gaat de inschrijving niet via de gemeente, maar via 1 van de 5 BRP-straten. De programmabegeleiders van het COA kunnen u hier informatie over geven. Iedere dag tussen 10.00 en 11.00 uur kunt u bij de inloopbalie in de Molenwiek een afspraak maken met 1 van hen.
Voor een afspraak voor eerste inschrijving in Nederland neemt u mee:
- Een geldig legitimatiebewijs.
- Een geboortedocument als u in het buitenland bent geboren.
- Een huwelijksdocument als u in het buitenland bent getrouwd.
- Eventueel een document van de huwelijksontbinding, echtscheiding, overlijden.
- Een verhuisbericht wanneer u komt vanuit Curaçao, Bonaire, Sint Maarten, Aruba, Saba of Sint Eustatius.
- Koop- of huurcontract of toestemmingsverklaring hoofdbewoner met een kopie van het legitimatiebewijs van deze persoon.
U betaalt hier geen kosten voor.
Dit duurt in de meeste gevallen 4 weken.
Dit hangt ervan af wanneer u uit Nederland bent vertrokken. Bent u voor 1994 naar het buitenland verhuisd? Dan moet u zich opnieuw inschrijven. Het duurt 4 weken voordat uw inschrijving is afgerond.
Bent u na 1994 uit Nederland vertrokken en woonde u op het moment van vertrek in een andere gemeente dan Gouda? Dan duurt het 5 werkdagen. Als u na 1994 uit Nederland bent vertrokken en u woonde tot aan het moment van vertrek in Gouda, dan kan uw inschrijving meteen aan de balie in het Huis van de Stad worden geregeld.